Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB)
Dikkat Eksikliği
Hiperaktivite Bozukluğu Nedir?
Dikkat
Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu, çocukluk çağının en yaygın nörogelişimsel
bozukluklarından biridir. Genellikle ilk olarak çocuklukta teşhis edilir ve
sıklıkla yetişkinliğe kadar sürer. DEHB olan çocuklar dikkatlerini toplamakta,
dürtüsel davranışlarını kontrol etmekte (sonucunun ne olacağını düşünmeden
hareket edebilirler) veya aşırı aktif olmakta zorlanabilirler.
Görülme Sıklığı
Çocuk ve
ergenlerde sıklığı % 5-10
Erişkinlerde %
4
Sadece % 2 oranında tanı konmakta.
Erkeklerde
sıklığı kızlardan fazladır.
Genel
Populasyonda: 3-5/1
Klinikte: 9/1
DEHB Belirtileri
Nelerdir?
Çocukların
zaman zaman odaklanma sorunu yaşamaları normaldir. Ancak, DEHB'si olan çocuklar
bu odaklanma sorununu tek bir yerde yaşamazlar. Semptomlar devam edebilir,
şiddetli olabilir ve okulda, evde veya arkadaşlarla iletişimde zorluklara neden
olabilir.
DSM- 5’e göre DEHB tanı kriterleri;
Aşağıdakilerden
( 1 ) ya da ( 2 ) vardır:
1) Aşağıdaki
dikkatsizlik semptomlarından altısı ( ya da daha fazlası) en az 6 ay süreyle ,
uyumsuzluk doğrucu ve gelişim düzeyine göre aykırı bir derecede sürmüştür:
Çoğu zaman
dikkatini ayrıntılara veremez ya da okul ödevlerinde , işlerinde ya da diğer
etkinliklerinde dikkatsizce hatalar yapar.
Çoğu zaman üzerine
aldığı görevlerde ya da oynadığı etkinliklerde dikkati dağılır.
Doğrudan
kendisine konuşulduğunda çoğu zaman dinlemiyormuş gibi görünür.
Çoğu zaman yönergeleri
izlemez ve okul ödevlerini , ufak tefek işleri ya da işyerindeki görevlerini
tamamlayamaz( karşıt olma bozukluğuna ya da yönergeleri anlayamamaya bağlı
değildir.)
Çoğu zaman üzerine
aldığı görevleri ve etkinlikleri düzenlemekte zorluk çeker.
Çoğu zaman sürekli
mental çabayı gerektiren görevlerden kaçınır, bunları sevmez ya da bunlarda
yer almaya karşı isteksizdir.
Çoğu zaman
dikkati dış uyaranlarla kolaylıkla dağılır.
Günlük
etkinliklerinde çoğu zaman unutkandır.
Çoğu zaman üzerine
aldığı görevler ya da etkinlikler için gerekli olan şeyleri kaybeder ( örn. Oyuncaklar, okul ödevleri, kalemler, kitaplar
ya da araç- gereçler)
2- Aşağıdaki HİPERAKTİVİTE
– İMPULSİVİTE semptomlarından altısı ( ya da
daha fazlası ) en az 6 ay süreyle uyumsuzluk doğurucu ve gelişim
düzeyine göre aykırı bir derecede sürmüştür:
Çoğu zaman
elleri , ayakları kıpır-kıpırdır ta da oturduğu yerde kıpırdanıp durur.
Çoğu zaman
sınıfta ya da oturması beklenen diğer durumlarda oturduğu yerden kalkar
Çoğu zaman
uygunsuz olan durumlarda koşuşturup durur ya da tırmanır. ( ergenlerde ya da erişkinlerde öznel huzursuzluk duyguları ile sınırlı
olabilir)
Çoğu zaman ,
sakin bir biçimde, boş zamanları geçirme etkinliklerine katılma ya da oyun
oynama zorluğu vardır.
Çoğu zaman
hareket halindedir ya da bir motor tarafından sürülüyormuş gibi davranır.
Çoğu zaman çok
konuşur.
Dürtüsellik
Çoğu zaman
sorulan soru tamamlanmadan önce cevabını yapıştırır.
Çoğu zaman
sırasını bekleme güçlüğü vardır.
Çoğu zaman
başkalarının sözünü keser ya da yaptıklarının arasına girer ( örn. Başkalarına ya da oyunlarına burnunu
sokar)
Belirtilerin birçoğu 12 yaşından önce vardır
Bu belirtiler en az 2 ortamda vardır
Bu belirtiler, okul, sosyal vb. alanlarda işlevsellikte
belirgin bozulmaya neden olur
DEHB Tanı Koyma Yolları Nelerdir?
Görüşme
Hasta
Aile
Öğretmen
Bilişsel Gelişimin
Değerlendirilmesi
Bilişsel
gelişim düzeyi
Alıcı ve ifade
edici dil gelişimi
İnce-kaba
motor gelişim düzeyi
Görsel mekânsal algılama
Dikkat süreçlerinin değerlendirilmesi
Zeka Testleri
Öğrenme
güçlüğü bataryası
Akademik
başarı testleri
DEHB Klinik Özellikleri Nelerdir?
Bebeklik dönemdeki belirtiler
Huzursuzluk
Gerginlik
Kolay ağlama
Zor sakinleşme
Aşırı
hareketlilik
Uyku sorunları
Okul öncesindeki belirtiler
İsteklerini
erteleyememe
Sürekli ilgi
odağı olmaya çalışma
Sık oyun
değişikliği
Çok konuşma
Sakarlık
Sık yaralanma
Kreş dönemi belirtileri
Faaliyetleri
sürdürememe
Kurallara uyamama
Başka çocukları
itip kakma
Vurma
İlkokul Dönemi Belirtileri
Sakin ve
sessizce oturamama
Dikkat
sorunları
Söz dinlememe
Verilen görevi
yerine getirememe
Diğer
çocuklarla ilişki sorunları
Akademik
başarısı kapasitesiyle orantısız
Dersi
dinlememe, arkadaşlarıyla konuşma, dalıp gitme
Yaşından küçük
davranma
İşlerini
planlayamama
Ders başında
oturma süresinin kısalığı
Ergenlerde Görülen Belirtileri
Aşırı
hareketlilik azalır, kıpır-kıpırlık devam eder.
Akademik
alanda sorunlar artar.
Uzun süreli
dikkat gerektiren işlerden kaçınır.
Öğretmen, aile
ve arkadaşlık ilişkilerinde sorunlar yaşanır.
Benlik
saygısında azalma, depresyon, duygu durum değişiklikleri yaşanır.
Sigara, alkol
kullanımına eğilim artar.
Yasal
sorunlara yol açacak riskli tehlikeli davranışlar görülebilir.
DEHB’e Eşlik Eden Bozukluklar
Çocuk ve
Ergenlerde
Gelişimsel
Koordinasyon Bozukluğu ( % 50)
İletişim Bozuklukları
(% 15-75)
Öğrenme
Güçlüğü( % 24-70)
Karşı Gelme Bozukluğu
(% 40-65)
Davranım Bozukluğu
(%30-50)
Duygulanım Bozukluğu.(%
0-27)
Anksiyete
Bozukluğu.(% 10-40)
Bipolar Bozukluk
(% 11-20)
Tik Bozukluğu
(% 3-34)
DEHB Tedavileri Nelerdir?
DEHB nun temel bulgularını düzeltmek.
Eşlik eden bozuklukları tedavi etmek.
Ek komplikasyonları önlemek.
Ev/okul ortamını çocuğun gereksinimine göre düzenlemek.
Yanlış inanışları değiştirmek.
Hasta,ebeveyn ve öğretmenlerin konu ile ilgili eğitimini sağlamak.
*Bireysel, aile, grup tedavileri
*Bireysel psikoterapi
*Aile eğitimi
*Zaman yönetimi, organizasyon ve öfke kontrol yöntemlerinin *öğretilmesi
İlaç Tedavisinde
Hangi Tarz İlaçlar Kullanılır?
Merkezi sinir sistemi (MSS) uyarıcıları
Antidepresanlar
Antihistaminik
Nöroleptik
Sedatif ve diğer ilaçlar
Genellikle Yazılan
İlaçlar Nelerdir?
Ritalin (metilfenidat)
Concerta
Adderall
Metadate
Focalin
Attenade
İlaçlar ve ilaç kullanımı hakkında detaylı bilgi için.